Elsbeth Horneman / SAMENZITTEN en Bert Feddema / THE HANGING FRUITS OF A NEW EDEN

Elsbeth Horneman / SAMENZITTEN en Bert Feddema / THE HANGING FRUITS OF A NEW EDEN

Elsbeth Horneman / SAMENZITTEN en Bert Feddema / THE HANGING FRUITS OF A NEW EDEN

-

Bij Xpositron

Expositie Raadhuis voor de Kunst, Velsen-Zuid van 8 - 29 mei 2022

 

De werken van Horneman en Feddema hebben een verwantschap die zich laat zien. Ongewenst en afgeschreven krijgen een nieuw leven, een nieuw aanzien.

periode: 8 - 29 mei 2022

elke vrijdag zaterdag en zondag van 13-17 uur
opening: 8 mei 15.00 uur
 . Adres:Torenstraat 7 Velsen Zuid

Elsbeth Horneman - Rietveld Academie, grafisch ontwerper /  beeldend kunstenaar

Horneman gebruikt vaak stukjes tekst en beeld, die raken, verontrusten, frapperen en schokken als basis voor haar werk. Inzoomen en isoleren van tekst en beeld en het uit hun omgeving losmaken, leidt tot nieuwe beelden met eigen zeggingskracht, het worden nieuwe entiteiten. Het is haar manier om de complexe wereld te onderzoeken en opnieuw te representeren.

SAMENZITTEN is ontstaan naar aanleiding van een recent bij het NIOD opgedoken 
zakagenda van haar vader, met notities geschreven in Nederlands, Engels, Duits en steno, tijdens zijn gevangenschap in de kampen Vught en Westerbork 1943.

Haar joodse vader overleefde de kampen wel, maar sprak er nooit over en overleed jong. 
Om te begrijpen hoe het geweest moet zijn en wat de teksten werkelijk betekenden, heeft zij deze opgevat als code en daar een eigen typografische code tegenover gezet. Het geabstraheerde werk gaat over verschijnen / verdwijnen, over systematisch en stelselmatig, over in- en uitsluiting. Het gaat ook over moed en doorgaan.

Toen in een latere fase de zon in het atelier ging spelen met het werk en er schaduwbeelden ontstonden, ging Horneman zitten en begon te schrijven. Het werd een boekje. Ook hierin wordt duidelijk dat SAMENZITTEN meer is dan een persoonlijk werk. Het legt verbanden met uitsluiting, verdrijving en dehumanisering, praktijken van altijd en vandaag.  

 

Bert Feddema - Kunstacademie Minerva Groningen - beeldend kunstenaar / ruimtelijk vormgever

De schoonheid van de wetenschap, en door multinationals verkondigde maakbaarheid enerzijds en hun keiharde eigenbelangen, het financieel gewin en de vervuilende effecten op het milieu anderzijds, fascineren en verontrusten Feddema.

THE HANGING FRUITS OF A NEW EDEN
If things grow wrong, they grow out of control.

Het zijn de kadavers van de consumptiemaatschappij: de enorme hoeveelheid producten die zijn omgeven door een enorme hoeveelheid verpakkingen die wij in steeds grotere mate zijn gaan produceren. Eerst waren de verpakkingen van papier, blik of glas, producten die de natuur niet schaden.
We zijn zo doorgeslagen dat we nu een croissant die we binnen 3 minuten verorberen in een plastic zak doen die eeuwig op aarde blijft en schadelijk is voor de omgeving. De overmaat aan plastic verpakkingen, die eeuwig blijven, zijn een monster geworden. Het voedsel is allang verteerd. Het is uitgekotst door de voedingsindustrie en klontert samen tot nieuwe vormen.

Het gevangen glas verwrongen door krimp plastic hangt aan vleeshaken als kadavers. Ze zijn zo groot als een mens. Ze hebben zowel de schoonheid van cocons van de zijdespinrups, maar ook iets lugubers.

Bert Feddema

www.bertfeddema.nl

Instagram: bertfeddema_art

06 14327187

 

Elsbeth Horneman

www.elsbethhorneman.nl

06 53518394